سئو سایت چیست ؟
سئو یا seo به تمام اقداماتی گفته می شود که باید روی سایت شما انجام می گردد تا رتبه سایت شما در گوگل بهتر شود!
وقتی شما کلمه ای را در گوگل سرچ می کنید ، یک لیست از نتایج در گوگل به شما نمایش داده می شودکه به این صفحه نتایج serp نیز گفته می شود .
حال هدف از سئو سایت یا بهینه سازی صفحه های وبسایت برای موتورهای جستجو این است که در ردیف بالاتری از نتایج قرار بگیریم تا احتمال و شانس دیده شدن از سمت کاربر افزایش و میزان بازدید از سایت را بالا ببریم . به همین سادگی!!
اما سئو سایت به همین سادگی ها نیست و مبحث بسیار تخصصی ، حرفه ای و به شدت پولساز است . در این مقاله سعی می کنیم توضیح ساده و مختصری از مبحث را بیان کنیم . چرا که تخصص در سئو نیازمند آموزش ، تلاش ، تمرین و مهارت آموزی دارد.
اولین سوالی که شاید ذهن یک فرد مبتدی را درگیر کند این است که اصلا موتورهای جستجو چیست ؟
موتور جستجو به وبسایت هایی گفته می شود که محتویات سایت های دیگر را بر اساس کامل بودن ، درست بودن و مفید بودن آن ها دسته بندی و به سایر کاربر ها نمایش می دهد .از معروف ترین موتور های جستجو گوگل و فایرفاکس می باشد .
به طور کلی سئو سایت به سه فاکتور اصلی یا 3 مرحله مهم تقسیم می شود :
مراحل سئو سایت چیست :
- سئو فنی یا تکنیکال سئو technical seo
- سئو داخلی یا on page seo
- سئو خارجی یا off page seo
سئو فنی یا تکنیکال
به مجموعه کارهایی که به مسائل فنی سایت می پردازد و روی سایت انجام می شود تا سایت سریع تر و راحت تر توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. مثل ساخت نقشه سایت ، بهینه سازی کد ها و…برای سئو فنی معمولا از گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس کمک می گیریم .
مهم ترین مواردی که روی سئو فنی تاثییر گزار است شامل :
- استفاده مناسب از تگ ها
- افزایش سرعت سایت
- گواهینامه ssl
- نقشه سایت
- بهینه سازی کد ها
- ریدایرکت کردن صفحات
برای اطلاعات بیشتر مقاله مهم ترین عوامل سرعت وبسایت را بخوانید .
سئو داخلی
به تمام فعالیت هایی که درون سایت انجام می دهیم تا محبوبیت وب سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهیم .
مهم ترین فاکتور های سئو داخلی :
- تولید محتوای خوب
- حجم محتوا
- لینک سازی داخلی
- چگالی کلمات کلیدی
- متن جایگزین تصویر یا alt
- بهینه سازی نصاویر
- خوانایی متن مثل رنگ و فونت و سایز متن ، استفاده از تیتر و…
سئو خارجی
کارهایی که خارج از سایت انجام می شود تا بهینه سازی سایت نزد موتورهای جستجو افزایش یابد .مثل ریپورتاژ آگهی ، تبلیغات دیجیتال و لینک سازی مناسب خارجی
ساخت بک لینک یکی از مهمترین فاکتور های سئو خارجی است و برای موتورهای جستجو نشانگر این است که وبسایت مورد نظر دارای محتوای خوب ، با کیفیت و مرتبط است .
هدف از سئو سایت چیست ؟
برای پاسخ به این سوال اول باید هدف اصلی گوگل را مشخص کنیم . هدف گوگل جذب رضایت کاربر است .عبارت دقیق تر : ارائه بهترین و مرتبط ترین پاسخ به سوال کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن !
پس باید وبسایتی طراحی کنیم که کاربر یا بازدید کننده سایت پاسخ نیاز خودش را در آن پیدا می کند و زمان بیشتری را صرف گشتن و ماندن در سایت کند . به این طریق به گوگل اعلام می کنیم که وبسایت ما مهم و با کیفیت است .
حال هرچقدر نزد گوگل محبوب تر و مهم تر جلوه کنیم ، در صفحه نتایج گوگل در ردیف بالاتر نمایش داده می شویم و به این طریق ترافیک بیشتری را در سایت جذب می کنیم و این یعنی موفقیت در سئو !
انواع سئو
- سئو کلاه سفید یا white hat seo : بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو از راه های منطقی ، درست ، قانونی و استاندار .فرایندی زمان بر اما تاثییر گزار است .سئو کلاه سفید ارزش واقعی سئو را نشان می دهدو به رفتار کاربر بسیار نزدیک است .
- سئو کلاه سیاه یا black hat seo : دستکاری و دور زدن موتورهای جستجو از روش غیر قانونی . مثل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ، استفاده از محتوای کپی ، لینک های دروغین و… که جریمه وتورهای جستجو را شامل می شود .
- سئو کلاه خاکستری یا black hat seo : ترکیب سئو سفید و سیاه !
الگوریتم های سئو
همان طور که قبل تر گفتیم هدف از گوگل، ارائه بهترین و مرتبط ترین جواب به سوال کاربر در کمترین زمان به کاربر است . و هدف از الگوریتم های گوگل شناسایی سایت های با ارزش و مفید و ارتقا رتبه سایت آن هاست . همچنین سایت هایی را بی کیفیت را پیدا و رتبه آن ها را کاهش می دهد و حتی ممکن است دچار پنالتی شود .
مهم ترین الگوریتم های گوگل برای سئو سایت چیست :
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم کبوتر گوگل
- الگوریتم موش کور
- الگوریتم mobile geddon
- الگوریتم rankbrain
خدمات سئو سایت در مشهد
سئو (SEO) سایت در مشهد، مانند هر شهر دیگری، به مجموعهای از تکنیکها و استراتژیهایی اطلاق میشود که به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک میکند. برای بهبود سئو سایت در مشهد ، میتوانید به نکات زیر توجه کنید:
تحقیق کلمات کلیدی: شناسایی کلمات و عبارات جستجویی که مخاطبان شما استفاده میکنند، بسیار مهم است. از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مانند Google Keyword Planner یا Ahrefs استفاده کنید.
بهینهسازی محتوا: محتوایی که تولید میکنید باید مرتبط با کلمات کلیدی باشد و نیازهای کاربران را برطرف کند. همچنین، استفاده از تگهای H1، H2 و متا تگها در صفحات مختلف سایت اهمیت دارد.
لینکسازی داخلی و خارجی: ایجاد لینکهای داخلی بین صفحات مختلف سایت باعث بهبود ساختار سایت میشود. همچنین، تلاش برای دریافت لینکهای خارجی از سایتهای معتبر به افزایش اعتبار سایت شما کمک میکند.
سرعت بارگذاری سایت: سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights استفاده کنید تا مشکلات مربوط به سرعت را شناسایی و رفع کنید.
سازگاری با موبایل: اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما با دستگاههای موبایل سازگار است؛ زیرا بخش زیادی از کاربران از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند.
بهینهسازی تصاویر: تصاویر سایت باید بهینهسازی شوند تا زمان بارگذاری سایت را کاهش دهند. از فرمتهای مناسب و نامگذاریهای توصیفی برای تصاویر استفاده کنید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی: حضور فعال در شبکههای اجتماعی و تبلیغ محتوای سایت میتواند به افزایش ترافیک و بهبود سئو کمک کند.
آنالیز و بررسی: با استفاده از ابزارهای آنالیز وب، مانند Google Analytics و Google Search Console، عملکرد سایت خود را بررسی کنید و بهروزرسانیها و بهینهسازیهای لازم را انجام دهید.
با رعایت این نکات و ایجاد یک استراتژی سئو مناسب، میتوانید به رتبه بهتری در نتایج جستجوی موتورهای جستجو دست یابید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
4 پاسخ
با تشکر از اطلاعات و توضیحات خوبتون❤
سپاس از همراهی شما . خوشحالم که براتون مفید بوده